ATT KOMMA IGÅNG MED TRIPLE PLAY  - SKÅLLERUDS FIBER

Aktivera tjänster. OBS!! - Ni kan inte aktivera tjänster eller göra andra förberedelser kring Triple Play-tjänsterna innan Skålleruds fiber har rapporterat in alla uppgifter till Telia. Det är klart efter det att ni fått mail/telefonsamtal om att boka tid med Tegab, för att sätta upp mediaomvandlaren.

Ni kommer att börja faktureras för Triple Play 2 veckor efter det att ni fått mediaomvandlaren monterad och Triple Play-utrustningen levererad hem av Tegab

Säg inte upp era befintliga avtal innan ni fått allt att fungera.

Det bra om ni hjälper varandra med uppkopplingen, vi i styrelsen har inte möjlighet att hjälpa alla.

Att aktivera tjänsterna:

1. Enklast och snabbast är via www.telia.se/aktivera - för er som enbart ska starta upp Triple Play-tjänsterna och inte flytta över något från tidigare tjänster. Ni kan inte starta upp telefonanslutning via webben.
  2. Kontakta kundtjänst för Zitius/statsnät 020-202070 – för er som har Telia idag och vill flytta över befintliga Telias mailkonton och beställa/flytta över telefonuppkoppling.
    Om ni ska koppla upp/flytta över telefon så säg tydligt till i kundtjänst att ni har Triple Play via en fiberförening och att ni vill tala med Zitius/statsnät för att få en telefonuppkoppling.
    Det är också viktigt om ni har ADSL-uppkoppling att den sägs upp. Obs vissa tjänster kan vara registrerade på någon annan i hushållet än den som är registrerad för Triple Play. Meddela också att ni vill behålla befintligt Telia-telefonnummer.
  3. Utländska medborgare enklast och snabbast via   https://www.telia.se/privat/kontakt/aktivera-tjanster  ni får då fylla era uppgifter och får ett fiktivt  personnummer och ett kundnummer hos Telia
    Ni kan också kontakta kundtjänst för Zitius/statsnät 020-202070
    För att köpa tilläggstjänster via Telia måste ni också kontakta en teliabutik för att registrera er och få ett kundnummer. Ta med fastighets/bostadsrättsbevis.

Fast telefoni via Triple Play

Ni som vill behålla ert telefonnummer som ni har via andra telefonbolag än Telia ska kontakta Zitius/statsnät 020-202070 och tala om att ni vill att de ska ”Portera” ert befintliga telefonnummer från ert nuvarande bolag till er Triple Play-tjänst. Det tar cirka 3 veckor. Obs ni ska inte betala något för abonnemanget. Det är flera medlemmar som fått ett nytt abonnemang som kostat från 49 kr/månaden till 249 kr, det är fel när de gör så i kundtjänsten.

Obs har ni ert nuvarande abonnemang som företagsabonnemang är det viktigt att flytta över det till ett privat abonnemang. Detta för att det befintliga abonnemanget ska avslutas när ert telefonnummer ”Porteras” över till Triple Play.

Det går att ansluta befintliga telefonjack i huset till Triple Play-tjänsten. Ni ska då beställa en ”Mellan- propp” från Telias kundtjänst. Den kopplas mellan routern och ingående telefonjack. Ni kan sedan använda analoga knapptelefoner eller digitaltelefoner som kopplas till telefonjacken.

Aktivera ”Mitt Telia”

Ni som inte har ett personligt konto hos Telia aktiverar ett sådant genom att starta ett konto på www.telia.se/mitt-telia. Ni behöver ha kontot ”mitt-telia”, för att beställa olika tilläggstjänster till TV och telefoni. Utländska medborgare gör detta via en Telia butik.

Koppla upp route och Tv-box

Se instruktioner om hur du kopplar upp Wifi-router Technicolor TG799vac Xtream

Se instruktion för hur du kopplar upp Tv boxen Arris

Se intruktion för hur du kopplar upp AirTies Wifi (förstärkare och behövs om man vill koppla upp TV trådlöst)

TV:n kopplas upp via nätverkskabel

TV:n kopplas normalt upp via en nätverkskabel. Ni får med en 2 m lång nätverkskabel i Triple Play -paketet. Tänk på hur ni placerar mediaomvandlaren i förhållande till TV.n.

Ni kan också köpa till ett paket för trådlös sändning mellan router och TV:n. vilket kostar cirka 1 600 kr. Telia har bytt utrustning på grund av att tidigare utrustning inte varit tillräckligt bra.

Hjälp med uppkoppling av all utrustning

Det går att beställa hjälp med uppkoppling av all utrustning via Telias kundtjänst 90 200. Kostnad 899 kr.

Mer info

Att komma igång med Triple Play - texten ovan lite utförligare och med bilder på utrustningen

Att ställa in din lokala Tv-station

Att starta upp Triple Play - Telias information